5 min

10 min

15 min

(typ bijvoorbeeld: Typhoon, technologie, 5 minuten, NRC, reportage)

Hoe flamboyant is de Formule 1?

tekst: Rens Lieman, Esquire

zoeken

esc om te sluiten    z om te openen

Esquire

september 2014

tekst

Rens Lieman

leestijd

7 minuten

Na een afwezigheid van 35 jaar wil Martini de glamour terugbrengen in de Formule 1. Hoe hard is dat nodig? (Esquire, september 2014)

Als de wind goed staat en de baan vrij is, hoor je door de speakers flarden van het verslag van de Grand Prix van Monaco.
‘...and there’s the attempt on Raikkonen...’;
‘... looks like we have yet another safety car underway...’;
‘...what happend to Hamilton there, losing over a second every...’

Het meeste commentaar wordt overstemd door geluid van de Formule 1-motoren, zelfs nu die door nog maar zes cilinders worden aangedreven. Hard is het nog gerust, maar het ‘huilen’, het aggressieve is er vanaf. ‘Shit’, is de kwalificatie van regerend wereldkampioen Sebastian Vettel. Shittier dan dat wat de achtcilindermotoren in de Formule Renault-wagens produceren, nota bene het voorprogramma van het grote Formule 1.

Aan visuele schoonheid - op de baan, mind you - is daarentegen geen gebrek. Je kunt weemoedig terugdenken aan de simpele vormen van Formule 1-auto’s uit de jaren vijftig en zestig, maar de complexe lijnen anno nu boeien achtenzeventig rondes lang. Bovendien zijn de liveries (kleurstellingen, grotendeels bepaald door welke sponsor zich meldt) dit seizoen alleraardigst. De Sauber in volledig donkergrijs is fraai, de splash of orange op de Force India fris, maar het meest in het oog springend is nog de Williams. De witte Williams bolide heeft door het midden en langs de zijkanten de iconische blauwe en rode 'racestrepen' van hoofdsponsor Martini, die na 35 jaar weer terug is in de Formule 1. ‘Iconisch’, omdat die strepen in de jaren zeventig vele, prachtige racewagens gesierd hebben: de rally-auto’s van Porsche (917, 908, 911 Carrera) en Lancia (Beta Montecarlo, GR 6, LC 2), als ook de Formule 1-bolides van Tecno, Brabham en Lotus.

De Williams bolide van 2015, met de iconische racestrepen van Martini erop.


Is er in gewone tijden aan de Côte d'Azur al geen gebrek aan luxe, weelde en zon, in een raceweekend wordt extravagantie in het Prinsdom Monaco nog extravaganter. 

Bewoners van het luxestaatje trekken de stad uit om plaats te maken voor Nieuwe Rijken die hun balkons, dakterrassen of jachten voor tienduizenden euro’s huren. Ook tribunekaartjes zijn in Monaco drie keer zo duur als bij andere races. Zij die dit weekend in Monaco zijn, zijn zodoende very important, very rich of very attractive.

Daar hoort passend vervoer bij: lopend over straat struikel je over de supercars. De meeste daarvan staan overzichtelijk geparkeerd voor de ingang van Hotel Hermitage en Casino de Paris. Een Aston Martin One-77 in glimmend zwart, een Bently Mulsanne in yellow cab-geel, een fel oranje Lamborghini Gallardo Spyder en een protserig grijs-gouden Pagani Huayra naast een Wiesmann GT MF4 in understated oud-grijs.

Dat decor past Martini wel. Martini’s Global Engagement & Experience Director Heide Cohu, die aan de wieg stond van de Martini-Williams-deal, legt uit: ‘We hebben elke auto- en motorsport bestudeerd, maar kwamen tot de conclusie dat Formule 1, de Grand Prix van Monaco in het bijzonder, het meest tot de verbeelding spreekt. Die race heeft de meeste impact op jonge mensen. Monaco staat garant voor de glamour en spreekt zowel man als vrouw aan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de MotoGP of Le Mans.'

Martini wil bijdragen aan die glamour, met 'flamboyante feesten' tijdens het raceweekend, rondom het circuit en in de stad. Vroeger organiseerde Martini ook al dergelijke Formule 1-feesten. 'Daar kwamen stijlvolle, goed geklede mensen én coureurs op af,' zegt Cohu. 'Dit was de tijd dat James Hunt de ene avond nog bij ons feestte, en de volgende middag de race reed. Er waren real characters die een snel leven leidden. Dat willen we een beetje terug.’

Martini’s viewing party op het balkon van jachtverhuurbedrijf YCO

Martini’s viewing party op het balkon van jachtverhuurbedrijf YCO is daar een eerste aanzet toe. Het afgehuurde balkon biedt mooi uitzicht op de haven en op de Nouvelle Chicane. Bij het bescheiden barretje worden uitstekende negroni’s (gin, Martini Rosso, Campari en een sinaasappelzest), americano’s (hetzelfde, minus de gin) en Martini Royales (Martini bianco, prosecco, limoensap en munt) bereid.

Het racegeluid komt eerst van achteren tot je, als de coureurs op het rechte stuk van Beau Rivage snelheid maken. Een seconde of twintig later pik je het weer op, als ze de tunnel uitkomen. Daarna wordt er hard teruggeschakeld voor de Nouvelle Chicane, om vervolgens tussen de bomen door weer snelheid te maken richting Tabac en Piscine. Als de coureurs langs de grote tribunes het rechte stuk richting La Rascasse oprijden, ebt het geluid weer weg.

Wie aandachtig kijkt, merkt onder de coureurs subtiele verschillen op in het aansnijpunt van de chicane, of eigenlijk meer in het uitgaan ervan: de een neemt ‘m met meer snelheid, daarmee ruim en dicht tegen de vangrail uitkomend, de ander kiest voor een langzamere exit, om eerder op het gas te kunnen richting Tabac.

Vips kunnen vanaf de boten die in de haven van Monaco liggen de race goed volgen. Dat doen ze eventjes bij de start, daarna begint voor hen een alternatief programma dat zich goed laat samenvatten in eten, drinken en vrouwen. Op de 'Maria', een acht meter lange driedeks, springen twee meisjes met blonde haren tot net over de schouders vrolijk op en neer op de bankkussens. Ze dragen korte, strakke, blauwe schippersuniformpjes. De twee mannen voor wie het vermaak bedoeld lijkt proosten hun glazen. Op de 'La Libella', iets kleiner maar wederom drie verdiepingen, wordt Veuve Clicquot-champagne geserveerd door brunettes in strak om het lijf gezeten, gele rugloze speelpakjes. Op de ‘Sea Dream’... enfin.

De haven van Monaco


In de hiërarchie der Formule 1-feestjes staan in Monaco bootfeestjes bovenaan. Op donderdag organiseert Force India een bootfeest, met eigenaar Vijay Mallya als vrolijke gastheer, op zaterdag viert Red Bull feest. Op eerdere edities van de Grand Prix van Monaco was een feest van oud-teambaas Flavio Briatore ook vaste prik. Briatore is een van de laatste nog levende Formule 1-playboys. Vorig jaar organiseerde hij op zijn megajacht een optreden van rapduo LMFAO, compleet met kooidansende vrouwen en meer van zulks.

Op de zondag in zo'n weekend schept de Amber Lounge de meeste verwachtingen, een met de Formule 1 meereizend circus. Iedereen die duizend euro entree kan ophoesten is welkom om te dansen, te genieten van het uitzicht op zee en natuurlijk om onbeperkt Veuve Clicquot te drinken. Hier komen de coureurs het raceweekend afsluiten, beloofde de aankondiging. Dat klopt: racewinnaar Nico Rosberg, in wit overhemd en spijkerbroek en met goed geföhnde blonde haren op het hoofd, viert hier zijn overwinning met een groepje vrienden. Ook oud-gedienden Mika Hakkinen (met jonge brunette aan zijn zijde) en David Coulthard (zonder) hebben een tafel. En Justin Bieber is er, die eerder nog samen met Formule 1-baas Bernie Ecclestone in de paddock de ongemakkelijkste selfie van dat weekend maakte.

En dan is er nog het feest voor het volk, dat reeds drie decennia op de zondagavond wordt gevierd: koninginnedagachtige buitenfeestjes op het rechte stuk voor La Rascasse. Daar waar het leven overzichtelijk is, maar een biertje nog altijd acht euro kost.

 


Zoals altijd is coolness in the eye of the beholder, maar objectief valt te stellen: glamour en extravagantie maken de Grand Prix van Monaco. Martini's extra scheutje daarvan op de balkons en dakterrassen mistaat niet. 

***

De korte gids tot onuitgenodigd op een bootfeest belanden:

1. Verlies je schaamte en roep tegen iedereen die je maar tegenkomt dat je naar een bootfeest wil. Er is altijd wel iemand in de inner circle van de gastheer- of vrouw, de dj of de yaught bitch. Op zijn minst kom je zo achter de naam van een van hen (zie hierna).

2. Verlies je schaamte en name drop bij de bouncer of de yaught bitch.

3. Neem bij voorkeur twee aantrekkelijke vrouwen mee. Twee vrouwen plus een man levert resulteert één extra vrouw op het feest, een rekensom waar niemand omheen kan.

4. Kleed je piekfijn. Extra Esquire-tip: kies je sokken zorgvuldig! Schoenen gaan uit op de meeste booten.

 / 

       rens@renslieman.nl
Rens Lieman is freelance journalist. Zijn werk verschijnt onder meer in NRC Next, Het Parool, Esquire, ELLE en Nieuwe Revu. Lees hier meer verhalen.

meer reportages